keskiviikko 28. tammikuuta 2015

APULAISOIKEUSASIAMIEHEN HUOMAUTUS YHPÄRISTÖMINISTERIÖLLE JA ARALLE


STT kertoi 21.1.2015, että ympäristöministeriö ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) saivat huomautuksen apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinilta asuntoasioita koskevien kanteluiden asianmukaisen käsittelyn laiminlyönnistä. Huomatus on päivätty jo 18.11.2014 ja sen diaarinumero on eoah 4002/2013. Tiivistelmä huomatuksesta on luettavissa Eduskunnan oikeusasiamiehen verkkosivuilta osoitteesta

 http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/pubman/templates/2.htx?id=1089

Asuntoasioita koskevien kanteluiden asianmukainen käsittely laiminlyötiin

Apulaisoikeusasiamieheltä huomautus


Ympäristöministeriö ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA ovat saaneet apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinilta huomautuksen, kun ne olivat keventäneet ARAlle tehtyjen kanteluiden käsittelyä vuosina 2013 ja 2014 päättäessään tulostavoitteista.

Vuokravalvontaa koskevia kirjeitä ei enää käsitelty kanteluina, vaan vastauksissa annettiin vain yleisluonteista ohjausta eikä otettu kantaa yksittäistapauksiin.

Sakslin katsoo, että ympäristöministeriö ja ARA laiminlöivät asuntoasioita koskevien hallintokanteluiden asianmukaisen käsittelyn ARAssa. Tulosohjausasiakirjalla ei ole voitu muuttaa ja keventää kanteluasioiden käsittelyä ilman, että lainsäädäntöä olisi tältä osin muutettu.

- Pidän huolestuttavana sitä, että asuntoasioista vastaava virasto on rajannut toimivaltaansa siten, että vuokrataloyhtiön asukkailla ei ole vuokrien määräytymistä ja tasaamista koskevissa asioissa ollut käytettävissään asianmukaista oikeussuojakeinoa, toteaa Sakslin.

ARAn tehtävänä on sitä koskevan lain mukaan ohjata ja valvoa arava- ja korkotukilainoitetun asuntokannan käyttöä. Aravarajoituslain mukaan ARA antaa kunnille yleistä ohjausta vuokranmäärityksestä. Lain esitöiden mukaan ohjaukseen kuuluu myös kanteluiden käsittely.

ARA:n velvollisuus käsitellä kanteluita perustuu siten tähän lainsäädäntöön ja hallintolakiin, jonka mukaan hallintokanteluita käsiteltäessä on noudatettava hyvän hallinnon perusteita ja turvattava niiden oikeudet, joita asia välittömästi koskee.

Oma aloite


Sakslin tutki asian omana aloitteena. Apulaisoikeusasiamies oli siirtänyt erään vuokrien tasausta koskeneen kantelun ARAn ratkaistavaksi. ARA oli vastannut, että keskus ei ole kanteluviranomainen vuokrien valvontaan liittyvissä asioissa ja siirsi kantelun takaisin oikeusasiamiehelle.

Sakslin ryhtyi selvittämään, millä oikeudellisella perusteella ympäristöministeriö ja ARA olivat voineet rajoittaa ARAn valvontatehtävää siten, ettei sille kuulu kanteluasioiden käsittely.

Apulaisoikeusasiamies on pyytänyt ympäristöministeriöltä toukokuun 2015 loppuun mennessä selvitystä ARAlle tulleiden kirjeiden, selvityspyyntöjen ja kantelujen määristä vuosina 2013 ja 2014 sekä niiden johdosta hankituista selvityksistä, niihin liittyneestä ohjauksesta ja muista toimenpiteistä.
Lisäksi ministeriön tulee antaa oma lausuntonsa siitä, millä tavoin kantelujen käsittely ARAssa on sen näkemyksen mukaan täyttänyt hallintolaissa säädetyt kantelun käsittelyä koskevat vaatimukset.

Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinin päätös dnro 4002/2013 kokonaisuudessaan.

Lisätietoja antaa vanhempi oikeusasiamiehensihteeri Ulla-Maija Lindström, puh. (09) 432 3355.


STT:n uutinen levisi nopeasti tiedotusvälineisiin ja sitä on käsitelty myös keskustelupalstoilla.

3 kommenttia:

  1. Seuraava ote Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinin ratkaisusta kuvaa hyvin tämän kirjoittajan ja ehkä monen muunkin kokemusta ja käsitystä ARAsta ja ympäristöministeriöstä:

    "Pidän huolestuttavana sitä, että asuntoasioista vastaava virasto [ARA], jonka tehtäväksi on säädetty valtion tukemaa asuntokantaa koskevat ohjaus- ja valvontatehtävät, on rajannut toimivaltaansa siten, ettei vuokrataloyhtiön asukkailla ole vuokrien määräytymistä ja tasaamista koskevissa asioissa ollut käyttävissään asianmukaisia oikeussuojakeinoja. Ympäristöministeriö näyttäisi hyväksyneen menettelyn. Sen selvityksessä todetaan, että ARA:n kanteluasioiden käsittelyä on kevennetty siten, että kirjeisiin vastataan riittävällä tarkkuudella ja ohjausluonteisesti. Kuten olen edellä todennut, saadun selvityksen perusteella hallintokanteluita ei ole virastossa käsitelty hallintolaissa säädetyllä tavalla huolehtimalla ratkaisun perusteeksi tarvittavien oikeudellisten ja tosiseikkojen selvittämisestä. Tämä on tarkoittanut sitä, että asuntoasioissa viranomaistoiminnan valvonta ja hallinnon oikeussuojajärjestelmä on ollut puutteellinen ja tehoton, koska ARA:ssa kanteluasioita ei ole käsitelty laissa edellytetyllä tavalla."

    ARAn toiminta on ollut samanlaista myös asumisoikeusasukkaiden kirjeiden ja kanteluiden käsittelyssä. Ja jos asukas on kirjoittanut/kannellut ARAn toiminnasta ympäristöministeriöön, jonka tulisi ohjata ja valvoa ARAa, niin sama välinpitämättömyys ja nuiva suhtautuminen on jatkunut. Käytännössä asukkaat ovat jääneet yksin ilman lain suojaa hädässään.

    VastaaPoista
  2. Kaikista oikeusviranomaisten (oikeuskansleri, oikeusasiamies) ARAlle antamista huomautuksista huolimatta ylijohtaja Hannu Rossilahti istuu poliittisin perustein saamassaan virassa kuin tatti. Rossilahti kuten kakki muutkin ARAn johtajat on valittu poliittisilla lehmäkaupoilla, ei kyvykkyyden ja eettisyyden perusteella. Tästä syystä virasto on läpikotaisin mätä ja kyvytön huolehtimaan "yleishyödyllisten yhteisöjen" valvontaa. Pahinta on kuitenkin se, että se on myös haluton hoitamaan valvontatehtäväänsä. Siksi "yhteisöt" voivat kohdella asukkaitaan ja näiden edustajia halveksien ja ivatenkin.

    VastaaPoista
  3. ARAn ylijohtaja Hannu Rossilahti istuu virassaan tosiaankin kuin tatti, olivatpa ex-asuntoministeri Kiuru tai hänen suraajansa Viitanen mitä mieltä tahansa. Rossilahden salaisuus piilee hänen suosiostaan ”yleishyödyllisten yhteisöjen” omistajien ja johtajien keskuudessaan. Niin kauan kuin Rossilahti on ARAn ylijohtajana, ARA valvoo vain puolella silmällä ”yhteisöjä” ja toimii enemmän niiden edunvalvojana kuin niitä valvovana viranomaisenai. Erityisen voimakkaita ARAn toimintaa ohjaavia tahoja ovat Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry (SAY) ja sen kaksi härskeintä ”yhteisöä” – Asokodit ja AVAIN Asumisoikeus Oy. Ilman näiden tahojen hyväksyntää mikään lainsäädäntöhanke ei etene eikä myöskään ARAn uudelleenorganisointi. Ja Rossilahti tukijoineen voivat myhäillä tyytyväisinä.

    VastaaPoista